KTK 52/1-b kusur oranı 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununun 52/b maddesinde belirtilmiş olan hız kurallarının ihlali neticesinde sürücüye değerlendirilen kusur oranını ifade etmektedir.
KTK Madde 52; Sürücüler; Hızlarını kullandıkları aracın yük ve teknik özelliklerine, görüş, yol, hava ve trafik durumunun gerektirdiği şartlara uydurmak zorundadırlar.
52/1-b Trafik Cezası Kimlere Uygulanır?
KTK 52/1-b trafik cezası madde metninde de belirtildiği gibi aracın hızlarını aracın niteliğine göre veya dış etkenlere göre belirli kurallar dahilinde uyarlamayan sürücüler hakkında uygulanır.
Örneğin otoyollarda otomobiller için hız sınırı saatte 130 Km iken, otobüsler için bu hız sınırı saatte 100 km’dir. Bu limitlerin üzerinde bir hız nedeniyle sürücüler hakkında KTK 52/1-b maddesi uyarınca trafik ceza tutanağı düzenlenmektedir.
KTK 52/1-b Asli Kusur Mu? Tali Kusur Mu?
KTK 52/1-b maddesinin ihlali sonucu meydana gelen kazalarda ikinci etken olarak görülmektedir. Bu nedenle KTK 52/1-b maddesi genellikle tali kusur olarak değerlendirilir.
Karayolları Trafik Kanununda belirtilen kurallara uyulmaması nedeniyle meydana gelen ölümlü veya yaralamalı trafik kazalarında kusur oranının tespiti önemli bir yere sahiptir. Tazminat ödemeleri veya ceza yargılamalarında kusur oranları çoğunlukla belirleyici olmaktadır.
Maddi hasarlı trafik kazalarında da yine 52/1-b kusur oranı araç değer kaybı veya araç pert değerinin hesaplanmasında dikkate alınmaktadır. Kişi veya kurumlara bu kazaya bağlı olarak gerçekleşecek ödemelerde yine bu kusur oranı dikkate alınmaktadır.
52/1-b Kusur Oranı Yüzde Kaçtır?
52/1-b kusur oranı % olarak hesaplanması genellikle iki veya daha fazla aracın karışmış olduğu trafik kazalarında gereksinim duyulan bir konudur.
Ancak tek taraflı ya da sürücü – yaya şeklinde gerçekleşen kazalarda KTK 52/1-b maddesi tali kusur olarak kabul edilir. Çift taraflı trafik kazalarında ise varsa ihlal edilen diğer kurallar ve ihlalin boyutuna göre yüzde üzerinden bir değerlendirme yapılmaktadır. Bu konuda aşağıda hazırlamış olduğumuz tablodan faydalanmanız mümkündür.
KUSUR DURUMU | 1.ARAÇ SÜRÜCÜSÜ (%) | 2.ARAÇ SÜRÜCÜSÜ (%) |
Kusursuz – Asli Kusurlu | % 0 | % 100 |
Tali Kusurlu – Asli Kusurlu | % 25 | % 75 |
Asli Kusurlu – Asli Kusurlu | % 50 | % 50 |
Asli Kusurlu – Tali Kusurlu | % 75 | % 25 |
Asli Kusurlu – Kusursuz | % 100 | % 0 |
Tali Kusurlu – Tali Kusurlu | % 50 | % 50 |
Kusursuz – Tali Kusurlu | % 0 | % 100 |
Tali Kusurlu – Kusursuz | % 100 | % 0 |
“14/01/2019 tarihli bilirkişi raporunda özetle; davacı … Sigorta A.Ş. şirketine kasko sigortalı … plakalı araç sürücüsü …’in meydana gelen kazanın oluşumunda, 2918 sayılı KTK.nun 52/b-c, 56/c ve 84/d maddeleri kural ihlallerini işlemekle %100 oranında kusurlu olduğu, Davalının maliki olduğu… plakalı araç sürücüsü dava dışı …’ın kazanın oluşumunda izafe edilecek herhangi bir kural ihlali olmamakla kusursuz olduğu bildirilmiştir.
17/04/2020 tarihli ek bilirkişi raporunda özetle; davalıya ait araç sürücüsü arasında davacıya ait kasko araç sürücüsünün kazanın oluşumunda %50’şer oranında kusurlu oldukları, davacının davalıdan talep edebileceği bedelin toplam 5.529,04 TL olduğu bildirilmiştir.
05/02/2015 tarihli kaza tespit tutanağının incelenmesinde; davacının halef olduğu … plaka sayılı aracın kaza yerine gelmeden 15 metre fren yaparak davalının aracına çarpmak suretiyle 2918 s.k. 56/1-c maddesini ihlalle takip mesafesini korumayarak hasara sebebiyet verdiği, davalıya ait … plakalı aracın sürücüsünün kural ihlalinin bulunmadığı belirtilmiştir.
Dosya kapsamından, dava konusu trafik kazasının gerek sigortalı aracın gerekse davalıya ait aracın aynı istikamette seyirleri esnasında sigortalı araç sürücüsünün 15 metre fren izine rağmen önünde aynı istikamete doğru seyir halinde olan davalıya ait… plakalı araca yakın ve süratli takiple arkadan çarpması suretiyle meydana geldiği, böylelikle sigortalı araç sürücüsünün dikkatsiz, tedbirsiz ve de yakın takiple ön ilerisindeki davalıya ait araca arkadan çarpması nedeniyle 2918 sayılı KTK’nun 52/b, 52/c,56/c ve 84/d maddelerini ihlal etmek suretiyle tam kusurlu olduğu anlaşılmakla ilk derece mahkemesince yazılı şekilde hüküm kurulmasında bir isabetsizlik görülmemiştir.” [1]
Ankara Bölge Adliye Mahkemesinin ilgili kararından da anlaşılacağı üzere kusur oranının tespitinde diğer sürücünün ihlalleri ile başkaca ihlal edilen kural ihlallerinin bulunup bulunmadığı dikkate alınarak verilen kararları hukuka uygun bulmuştur.
52/1-b Kusur Oranı İtirazı Nasıl Yapılır?
KTK 52/1-b kusur oranı itirazı genellikle sigorta şirketlerinin belirlemiş olduğu oranlara yapılmaktadır. Bazı durumlarda ise daha çok ölümlü trafik kazaları ile yaralamalı trafik kazalarında ceza yargılamaları için trafik polisi veya trafik bilirkişilerinin belirlemiş olduğu kusur oranlarına itiraz edilmesi gerekebilmektedir.
Sigorta şirketlerinin haricinde belirlenmiş kusur oranı itirazı genellikle soruşturmayı yürüten C.Savcılığına, dava aşamasında ise ilgili ceza mahkemesine kusur oranı itirazı yapılabilmektedir. Bu durumda kesin kararı Adli Tıp Kurumu Trafik İhtisas Daire Başkanlığı vermektedir.
Sigorta şirketinin belirlemiş olduğu kusur oranı itirazı için daha farklı prosedürler uygulanmaktadır.
Öncelikle ilgili sigorta şirketini bu konudaki itirazımızı iletmemiz gerekir. İlgili sigorta şirketince yapılan inceleme sonrasında kusur oranında herhangi bir değişiklik olmaması durumunda sigorta tahkim komisyonuna itirazı bildirmemiz gerekir. Bu konuda aşağıda hazırlamış olduğumuz 52/1-b kusur oranı itiraz dilekçesinden faydalanmanız mümkündür.
52/1-b Kusur Oranı İtiraz Dilekçesi
52/1-b kusur oranı itirazı genellikle sigorta şirketlerine ve sigorta tahkim komisyonlarına yapılmaktadır. Buralara yapılacak olan kusur oranı itiraz dilekçesi başvuru formu şeklinde “Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezine” yapılmaktadır. Buradaki formlar matbu formlar şeklinde yer alır.
52/1-b kusur oranı itiraz dilekçesine daha çok kusur oranı tespiti için açılacak davalarda ya da meydana gelen trafik kazasına bağlı olarak açılan ceza yargılamalarında gereksinim duyulmaktadır. Bu konuda hazırlanmış 52/1-b kusur oranı itiraz dilekçesi ve örnek dava dilekçesi genel hatları ile aşağıdaki gibidir.
… Ağır Ceza Mahkemesi’ne … Asliye Ceza Mahkemesine Esas No : … Müşteki / Mağdur : … Ölen : … Katılan : … Sanık : … Vekili : … Adres : … Talep Konusu : Kusur oranı itirazı / Bilirkişi raporuna itiraz AÇIKLAMALAR : Müvekkilim ……., ……. Tarihinde sevk ve idare etmiş olduğu aracı ile …… yolu üzerinde seyir halinde iken trafik kazası meydana gelmiştir. Meydana gelen kaza nedeniyle yukarıda açık kimliği yazılı müşteki / mağdur / ölen doktor raporlarında belirtildiği şekilde yaralanmıştır / ölmüştür. Olay günü, olay yerinde yapılan inceleme ve olay yeri krokilerine göre müvekkilimin KTK 52/1-b maddesini ihlal etmiş olması nedeniyle asli kusurlu olduğu, yaya ……’nin ise tali kusurlu olduğu yönünde bilirkişi raporu düzenlenmiştir. Karayolları Trafik Kanununun 52/b maddesi; Sürücüler; “Hızlarını, kullandıkları aracın yük ve teknik özelliğine, görüş, yol, hava ve trafik durumunun gerektirdiği şartlara uydurmak” zorundadırlar şeklindedir. Müvekkilim kaza anında aracının hızını KTK 52/b maddesinde belirtildiği şekilde ayarlayarak araç sevk ederken kaza meydana gelmiştir. Bu nedenle kusur olmadığı gibi asli kusurlu olması da mümkün değildir. Bölge Adliye Mahkemeleri ile Yargıtay ilgili Hukuk ve Ceza dairelerinin benzer kural ihlalleri nedeniyle meydana gelen kazalarda sürücünün tali kusurlu olduğu yönünde emsal kararlar vermiştir. İSTEM VE TALEP : Yukarıda açıklamış olduğumuz nedenlerden dolayı müvekkilime atfedilen kusur oranı, müvekkilimin hukuki statüsünün belirlenmesinde etkili bir öneme sahiptir. Bu nedenle kusur oranına itiraz ediyor, bu konuda yetkili ve görevli mercilerden kusur oranı tespiti konusunda rapor alınmasını talep ediyoruz. Vekil |
Kusur Oranının Tespiti İçin Dava Dilekçesi Örneği
… Asliye Hukuk Mahkemesi’ne Davacı : … Vekili : … Davalı : … (Sigorta Şirketi) Adres : … Dava Konusu : Kusur Oranının Tespiti Talebi AÇIKLAMALAR : Müvekkilim … kendisine ait … plaka sayılı aracı ile … tarihinde seyir halinde iken … plakalı aracın da KTK’da belirtilen kuralları ihlal etmesine bağlı olarak maddi hasarlı trafik kazası meydana gelmiştir. Meydana gelen trafik kazası sonrasında davalı ilgili sigorta şirketi müvekkilimin … oranında asli kusurlu olduğu yönünde görüş bildirmiştir. Olay tarihinde görevliler tarafından düzenlenen trafik kaza tespit tutanağında bu konuda herhangi bir görüş bildirilmemiş olmasına rağmen sigorta şirketinin belirlemiş olduğu kusur oranı gerçeği yansıtmamaktadır. TALEP : Davalı sigorta şirketi tarafından hatalı olarak tespit edilmiş olan kusur oranının mahkemenizde yaptırılacak bilirkişi incelemesi, Adli Tıp Kurumu raporları ile tespit edilmesini arz ve talep ederiz. DAVACI VEKİLİ |
Kusur Oranına İtiraz Süresi Ne Kadardır?
Yukarıda da belirttiğimiz gibi kusur oranı itirazı genellikle sigorta şirketine yapılacak kusur oranı itirazı ve hukuk mahkemelerinde açılacak olan “tespit davası şeklinde yapılmaktadır.
Bu nedenle kusur oranı itirazı konusunda ve dava açma süreleri farklıdır. Sigorta şirketlerine yapılacak kusur oranı itirazı, sigorta şirketlerinin aynı ve farklı olmasına göre 5 ve 10 gün arasında değişmektedir. Ancak kusur oranının tespiti için hukuk mahkemelerinde dava açılması için öngörülen dava süresi 2 yıl olarak belirlenmiştir.
KTK 52/1-b Trafik Cezası Yazılır Mı?
KTK 52/1-b maddesi sonuç itibariyle kural ihlali olarak kabul edilmektedir. Bu nedenle kusur oranlarından bağımsız olarak ilgililer hakkında ayrıca idari para (trafik cezası) düzenlenmektedir. 2024 yılında KTK 52/1-b maddesinin ihlaline bağlı olarak sürücü hakkında 690.00 TL idari para ceza yaptırımı uygulanmaktadır.
Sık Sorulan Sorular:
KTK 52/1-b Trafik Cezası Ne Kadar?
2024 yılı için Karayolları Trafik Kanunu 52 1 b maddesindeki kural ihlali için 690 TL trafik cezası idari yaptırımı uygulanır.
KTK 52/1-b Ceza Puanı Ne Kadar?
Karayolları Trafik Kanunu Madde 52 – 1 b bendindeki kural ihlali için 15 ceza puanı yaptırımı uygulanır.
KTK 52/1-b İhlalinde Sürücü Belgesine El Konulur Mu?
ktk 52 1/b kusurunu ihlal eden sürücünün ehliyetine el koyulamaz.
KTK 52/1-b Araç Trafikten Menedilir Mi?
KTK 52 1/b “Aracının hızını, aracın yük ve teknik özelliğine, görüş, yol, hava ve trafik durumunun gerektirdiği şartlara uydurmamak” kural ihlali sonucunda araç trafikten men edilemez.
KTK 52/1-b Cezası Nasıl Ödenir?
Trafik cezalarını vergi dairesine giderek gişelerden fiziki ödeme yapabilirsiniz. Dijital vergi dairesi aracılığı ile de ödeme yapmak mümkündür.
KTK 52/1-b Erken Ödeme İndirimi Ne Kadar?
İdari para cezasının tebliğ edildiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde ödeme yapıldığı taktirde, KTK 52/1-b cezası 517,5 TL olacaktır.
Kaynakça:
[1] Ankara Bölge Adliye Mahkemesi 21. Hukuk Dairesinin 23/11/2022 tarih, 2021/275 esas ve 2022/1467 sayılı kararı